W tym artykule:
- Napęd hybrydowy – co to jest?
- Różnice między hybrydą a elektrykiem
- Ile ładuje się elektryczne auto?
- Auto elektryczne a hybryda
Pojazdy z napędami alternatywnymi do klasycznych konstrukcji (wyłącznie spalinowych), sprzedają się coraz lepiej. Wpływ na to ma nie tylko marketing największych producentów, lecz również eko-świadomość nabywców oraz ich chęci do oszczędzania na kosztach jazdy autem. Tymczasem wybór pomiędzy samochodem hybrydowym, a elektrykiem wcale nie jest oczywisty. Poznaj wady i zalety obu rozwiązań.
Napęd hybrydowy – co to jest?
Auta z napędem hybrydowym posiadają dwa różne silniki: spalinowy oraz elektryczny (może ich być więcej niż jeden). W zależności od konfiguracji rozróżniamy:
- hybrydy szeregowe napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym, który ładowany jest przez generator zasilany za pomocą motoru spalinowego,
- hybrydy równoległe napędzane oboma silnikami,
- mieszane, w których stosuje się oba powyższe rozwiązania.
Odrębną kategorię stanowią tzw. hybrydy plug-in, których akumulatory mogą być ładowane za pomocą wallboxów (domowych ładowarek prądu przemiennego).
Różnice między hybrydą a elektrykiem
W praktyce każda hybryda bywa momentami pojazdem w pełni elektrycznym. Długość tej fazy zależy od techniki jazdy, prędkości, częstotliwości hamowania czy zatrzymywania się. W mieście nowoczesne hybrydy mogą nawet przez większość czasu poruszać się tylko w trybie prądowym.
Hybrydy zalety:
- możliwość kontynuacji jazdy po zupełnym rozładowaniu akumulatorów,
- realne średnie spalanie paliwa na poziomie ok. 4,5 litra na 100 km, a niektóre plug-in nawet poniżej 2l / 100 km,
- ładowanie akumulatorów podczas hamowania,
- zmniejszona emisja spalin oraz dwutlenku węgla.
Wady aut hybrydowych:
- skomplikowana budowa wewnętrzna oraz mnogość systemów sterujących,
- niewielki zasięg w trybie elektrycznym (maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów),
- duża masa własna pojazdu,
- brak możliwości doładowania akumulatorów z instalacji zewnętrznych (nie dotyczy hybryd plug-in).
Zalety samochodów elektrycznych:
- zerowa emisja spalin i dwutlenku węgla,
- maksymalny moment obrotowy dostępny praktycznie od zera,
- realne koszty przejechania 100 km poniżej 10 zł (ładowanie EV w domu w taryfie nocnej lub za pomocą wallboxa),
- możliwość ładowania pośrednio z wykorzystaniem np. paneli fotowoltaicznych (oszczędności).
Auta elektryczne – wady:
- konieczność doładowywania w trakcie dłuższych tras (dla modeli z klasy średniej powyżej 300 km),
- wydajność akumulatorów uzależniona od temperatury otoczenia (w zimie sprawność spada),
- brak w Polsce rozbudowanej sieci szybkich ładowarek prądu stałego DC,
- wyższa cena zakupu.
Ile ładuje się elektryczne auto?
Warto również poznać fakty o ładowaniu elektrycznych samochodów. Ich producenci dołączają zwykle przewody do uzupełniania energii za pomocą zwyczajnego gniazdka 230V. To rozwiązanie jest bardzo ekonomiczne, szczególnie jeśli “tankujemy” elektryka w nocy na tańszej taryfie od dostawcy energii. Niestety, ładowanie z gniazdka może trwać nawet powyżej 20 godzin. Dlatego coraz częściej właściciele EV i hybryd plug-in sięgają po urządzenie typu Wallbox. To domowe ładowarki samochodów elektrycznych, które potrafią skrócić czas ładowania nawet dziesięciokrotnie (tutaj znajdziesz kalkulator czasu ładowania aut elektrycznych).
Auto elektryczne a hybryda
Jakiego zatem dokonać wyboru? Czy postawić na w pełni elektryczny samochód, czy też praktyczniejszą hybrydę? Naszym zdaniem wszystko zależy od sposobu, w jaki planujesz użytkować pojazd.
Jeśli poruszasz się wyłącznie w mieście i dziennie pokonujesz dystanse do 100 km, najlepszym wyborem będzie elektryk. Ładując go w domu w nocy, zwłaszcza przez wallboxa, zaoszczędzisz najwięcej. Jeśli z auta korzystasz intensywniej, pokonując dłuższe trasy, często poza miastem – kup hybrydę, najlepiej plug-in.