Hybrydy zdobywają coraz większą popularność w motoryzacyjnym świecie. Sprawdź, jak działają te pojazdy? Wyjaśniamy, czym różnią się samochody hybrydowe od elektrycznych i do czego służy Wallbox?
W tym artykule:
- Dlaczego powstały auta hybrydowe?
- Samochód hybrydowy – jak działa?
- Ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Pierwszy samochód hybrydowy miał swoja premierę w… 1900 r. Oczywiście współczesne konstrukcje są zdecydowanie bardziej zaawansowane i nowatorskie. Warto jednak pamiętać, że koncepcje napędów hybrydowych projektanci rozwijają już od ponad 120 lat.
Dlaczego powstały auta hybrydowe?
Główną zaletą samochodów z napędem hybrydowym jest ograniczenie emisji spalin. Chodzi zatem o ekologię, ale także o zmniejszenie kosztów użytkowania. W hybrydach typu plug-in zastosowano nawet technologię, przypominającą ładowanie samochodu elektrycznego w domu np. za pomocą urządzeń o nazwie Wallbox. Dzięki temu pojazd można wykorzystywać tak, jak EV, chociaż na zdecydowanie krótszych dystansach.
Samochód hybrydowy – jak działa?
Istnieją trzy podstawowe konfiguracje napędów hybrydowych:
- szeregowe – silnik spalinowy wykorzystuje się tylko jako generator energii dla silnika lub silników elektrycznych, bezpośrednio napędzających pojazd,
- równoległe, w których do napędu auta stosuje się zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny,
- mieszane, oferujące zalety obu powyższych rozwiązań.
Niezależnie od rodzaju hybrydy, w mniejszym lub większym stopniu silnik elektryczny służy do napędu takich pojazdów. Szczególną, coraz bardziej popularną wersją tej technologii są hybrydy typu plug-in, które przybliżają konstrukcje do koncepcji samochodu elektrycznego.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Urządzenia Wallbox umożliwiają ładowanie samochodu elektrycznego w domu, ale także akumulatorów hybryd plug-in. Dzięki czemu do napędu aut tego rodzaju można używać wyłącznie energii elektrycznej. Silnik spalinowy stanowi zabezpieczenie na wypadek wyczerpania akumulatorów. Należy jednak pamiętać, że najbardziej wydajne hybrydy plug-in oferują realny zasięg na prądzie w granicach zaledwie 130 km.