Ładowanie samochodu elektrycznego oraz jego zasięg to jedne z ważniejszych kwestii dotyczące elektromobilności. Tymczasem okazuje się, że na to, ile km przejdzie auto elektryczne, wpływ ma także… jego użytkownik. Dowiedz się, ile w praktyce może przejechać samochód elektryczny na jednym ładowaniu i co zrobić, aby cieszyć się dłuższą podróżą.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaki zasięg ma samochód elektryczny?
- Co na niego wpływa?
- Ile km przejedzie auto elektryczne?
- Jak zwiększyć zasięg auta elektrycznego?
- Czy większa moc zasilania poprawia jego zasięg?
Pierwszy samochód elektryczny powstał już w 1882 roku. Dlaczego więc musieliśmy czekać prawie 150 lat, aby auta na prąd trafiły do masowej produkcji? Jednym z powodów jest technologia – obecnie samochody muszą oferować znacznie więcej, niż lata temu. W przypadku samochodów elektrycznych wszystko sprowadza się do zasięgu i zasilania. Dziś możemy cieszyć się już znacznie większymi możliwościami – samochody mogą przejechać nawet kilkaset kilometrów na jednym ładowaniu. Warto jednak dowiedzieć się, jak wygląda zużycie energii w elektryku i od czego tak naprawdę zależy zasięg BEV.
Od czego zależy zasięg samochodu elektrycznego?
Pierwszą odpowiedzią jest oczywiście pojemność jego akumulatorów. Wyraża się ją w jednostce o symbolu kWh (kilowatogodzina). Akademicka definicja głosi, że ogniwo o pojemności 1 kWh może zasilać odbiornik o mocy 1000 W przez jedną godzinę. W praktyce wystarczy po prostu zapamiętać, że im więcej kWh ma akumulator, tym więcej kilometrów pokona elektryk bez przerw na zasilanie.
Ale pojemność ogniw to nie wszystko. Chociaż jest to wartość stała, zmienny jest pobór mocy. On z kolei zależy od wielu czynników, głównie stylu jazdy, ale także temperatury zewnętrznej. Agresywna, zmienna jazda polegająca m.in. na dynamicznym przyspieszaniu i zwalnianiu to większe zużycie energii i zdecydowanie mniejszy zasięg.
Dodatkowo, na rzeczywisty zasięg pojazdów elektrycznych wpływa także temperatura otoczenia. To, jak dużo będziemy mogli przejechać na jednym ładowaniu zależy od kilku czynników atmosferycznych. Zimą, zwłaszcza wtedy, gdy temperatura spadnie poniżej zera, baterie szybciej stracą energię. Silnik w samochodzie elektrycznym nagrzewa się wolniej i i zużywa w tym celu część energii, która w optymalnych warunkach wykorzystana byłaby do pokonania kolejnych kilometrów. Z kolei w trakcie upalnego lata, wpływ może mieć m.in. praca klimatyzacji, która także pobiera energię.
Co istotne, na to jak duży dystans pokonamy bez zasilania baterii, wpływa także ukształtowanie terenu czy obciążenia pojazdu.
Ile km przejedzie auto elektryczne na jednym ładowaniu?
Na początku warto zdać sobie sprawę, że wszystkie dane producentów, podobnie jak w przypadku pojazdów z klasycznym napędem, dotyczą jazdy z optymalną prędkością i w optymalnych warunkach. W samochodach spalinowych zmiana prędkości czy inne czynniki mogą zmienić spalanie na 100 km mniej więcej o 25%. Tymczasem w przypadku aut elektrycznych różnice mogą sięgać 50%, a nawet więcej, co przy mniejszych zasięgach fabrycznych może stanowić problem.
Na podstawie danych zebranych na stronie https://www.autocentrum.pl/rankingi/auta-elektryczne-z-najwiekszym-zasiegiem/ można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile km przejedzie Tesla? Odpowiedź to 652 kilometry, co dało jej pierwsze miejsce w zestawieniu. Kolejne na podium Chevrolet Volt oraz Hyundai Kona pokonały blisko 600 km. Dla porównania jedno z najpopularniejszy elektrycznych aut, czyli Nissan Leaf przejedzie na bateriach maksymalnie 385 kilometrów (wg. producenta). W porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi, realny zasięg samochodów elektrycznych nie jest imponujący. A na dodatek ładowanie samochodu elektrycznego trwa dłużej, niż tankowanie na stacji benzynowej.
Większy zasięg auta elektrycznego – jak to zrobić?
Unikaj gwałtowanego przyspieszania i hamowania.
Agresywny, ostry styl jazdy z częstymi i dużymi przyspieszeniami oraz nagłym hamowaniem generuje, że zwiększa się zużycie energii, a akumulator szybciej się rozładowuje. Warto więc pozostać przy spokojnej jeździe.
Zrezygnuj z klimatyzacji i ogrzewania, jeśli to niepotrzebne.
To, o ile spadnie zasięg elektryka z uwagi na klimatyzację lub ogrzewanie zależy już od ich intensywności. Jeżeli jednak nie jest to konieczne, postaraj się stosować dosyć powszechne triki, dzięki którym jazda w trudnych warunkach pogodowych nie będzie uciążliwa. Latem możesz przewietrzyć samochód przed włączeniem chłodzenia i starać się wybierać miejsca postojowe, które położone są w cieniu. W przypadku mrozów sytuacja jest nieco gorsza – minusowe temperatury bezpośrednio wpływają pojemność baterii, która po prostu spada. Co więc zrobić w takim przypadku? Jeżeli to możliwe, parkuj samochód w ogrzewanym garażu. Możesz ograniczyć ogrzewanie foteli, szyby i kierownicy, a także całej kabiny.
Wybieraj optymalną trasę.
Wpływ na zasięg ma także topografia terenu – najlepszą opcją jest płaski teren lub lekko nachylony w dół. Im mniej wzniesień i spadków tym lepiej. Dodatkowo, warto unikać dróg, które charakteryzują się wysokim natężeniem ruchu, ponieważ tak jak wspomnieliśmy w punkcie 1, więcej zwalniania i przyspieszania przyczynia się do zmniejszenia zasięgu elektryka.
Postaw na tryb eco.
Korzystając z trybu oszczędzania energii możesz z dużym powodzeniem wydłużyć trasę, którą pokona auto na jednym ładowaniu. Tryb ekonomiczny wyłącza systemy, które nie są niezbędne do bezpiecznej jazdy i ogranicza moc samochodu. Co ważne, we wspomnianym trybie zwiększana jest rekuperacja, która polega na odzyskiwaniu energii w trakcie hamowania.
Dbaj o swój samochód. Regularnie.
Dla wielu kierowców to oczywiste, ale zawsze warto to ponownie podkreślić – systematyczne przeglądy oraz konserwacja samochodu pozytywnie wpływają na stan pojazdu i jego zasięg. W przypadku elektryka warto skupić się przede wszystkim na baterii i innych podzespołach, dzięki którym samochód jest wydajny. Pamiętaj także o odpowiednich oponach – mają bezpośredni wpływ na zużycie energii w samochodach elektrycznych.
Planując dłuższy przejazd, zwróć uwagę na dostępność stacji zasialnia wzdłuż trasy.
Czy większa moc zasilania zwiększa zasięg?
Należy jednoznacznie powiedzieć, że moc ładowarki, z którą ładuje się elektryczne auto, nie ma absolutnie żadnego wpływu na jego zasięg ani pojemność akumulatorów. Najmocniejszy Wallbox 22 kW nie poprawi zasięgu Twojego samochodu na prąd, ale szybciej naładuje ogniwa.