Hybryda czy elektryk?

W tym artykule:

Pojazdy z napędami alternatywnymi do klasycznych konstrukcji (wyłącznie spalinowych), sprzedają się coraz lepiej. Wpływ na to ma nie tylko marketing największych producentów, lecz również eko-świadomość nabywców oraz ich chęci do oszczędzania na kosztach jazdy autem. Tymczasem wybór pomiędzy samochodem hybrydowym, a elektrykiem wcale nie jest oczywisty. Poznaj wady i zalety obu rozwiązań.

Napęd hybrydowy – co to jest?

Auta z napędem hybrydowym posiadają dwa różne silniki: spalinowy oraz elektryczny (może ich być więcej niż jeden). W zależności od konfiguracji rozróżniamy:

  • hybrydy szeregowe napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym, który ładowany jest przez generator zasilany za pomocą motoru spalinowego,
  • hybrydy równoległe napędzane oboma silnikami,
  • mieszane, w których stosuje się oba powyższe rozwiązania. 

Odrębną kategorię stanowią tzw. hybrydy plug-in, których akumulatory mogą być ładowane za pomocą Wallboxów(domowych ładowarek prądu przemiennego). 

Różnice między hybrydą a elektrykiem

W praktyce każda hybryda bywa momentami pojazdem w pełni elektrycznym. Długość tej fazy zależy od techniki jazdy, prędkości, częstotliwości hamowania czy zatrzymywania się. W mieście nowoczesne hybrydy mogą nawet przez większość czasu poruszać się tylko w trybie prądowym. 

Hybrydy zalety:

  • możliwość kontynuacji jazdy po zupełnym rozładowaniu akumulatorów,
  • realne średnie spalanie paliwa na poziomie ok. 4,5 litra na 100 km, a niektóre plug-in nawet poniżej 2l / 100 km,
  • ładowanie akumulatorów podczas hamowania,
  • zmniejszona emisja spalin oraz dwutlenku węgla.

Wady aut hybrydowych:

  • skomplikowana budowa wewnętrzna oraz mnogość systemów sterujących,
  • niewielki zasięg w trybie elektrycznym (maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów),
  • duża masa własna pojazdu,
  • brak możliwości doładowania akumulatorów z instalacji zewnętrznych (nie dotyczy hybryd plug-in).

Zalety samochodów elektrycznych:

  • zerowa emisja spalin i dwutlenku węgla,
  • maksymalny moment obrotowy dostępny praktycznie od zera,
  • realne koszty przejechania 100 km poniżej 10 zł (ładowanie EV w domu w taryfie nocnej lub za pomocą Wallboxa),
  • możliwość ładowania pośrednio z wykorzystaniem np. paneli fotowoltaicznych (oszczędności).

Auta elektryczne – wady:

  • konieczność doładowywania w trakcie dłuższych tras (dla modeli z klasy średniej powyżej 300 km),
  • wydajność akumulatorów uzależniona od temperatury otoczenia (w zimie sprawność spada),
  • brak w Polsce rozbudowanej sieci szybkich ładowarek prądu stałego DC,
  • wyższa cena zakupu. 

Ile ładuje się elektryczne auto?

Warto również poznać fakty o ładowaniu elektrycznych samochodów. Ich producenci dołączają zwykle przewody do uzupełniania energii za pomocą zwyczajnego gniazdka 230V. To rozwiązanie jest bardzo ekonomiczne, szczególnie jeśli “tankujemy” elektryka w nocy na tańszej taryfie od dostawcy energii. Niestety, ładowanie z gniazdka może trwać nawet powyżej 20 godzin. Dlatego coraz częściej właściciele EV i hybryd plug-in sięgają po urządzenie typu Wallbox. To domowe ładowarki samochodów elektrycznych, które potrafią skrócić czas ładowania nawet dziesięciokrotnie (tutaj znajdziesz kalkulator czasu ładowania aut elektrycznych)

Auto elektryczne a hybryda

Jakiego zatem dokonać wyboru? Czy postawić na w pełni elektryczny samochód, czy też praktyczniejszą hybrydę? Naszym zdaniem wszystko zależy od sposobu, w jaki planujesz użytkować pojazd. 

Jeśli poruszasz się wyłącznie w mieście i dziennie pokonujesz dystanse do 100 km, najlepszym wyborem będzie elektryk. Ładując go w domu w nocy, zwłaszcza przez Wallboxa, zaoszczędzisz najwięcej. Jeśli z auta korzystasz intensywniej, pokonując dłuższe trasy, często poza miastem – kup hybrydę, najlepiej plug-in. 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *